Piotr Jaroszyński

Prof. dr hab. Piotr Jaroszyński

 

Miejsca zatrudnienia i zajmowane stanowiska

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; Wydział Filozofii; Instytut Filozofii
  • Stanowisko: profesor
  • Katedra Filozofii Kultury

 

Przebieg pracy naukowej:

  • 1974-1979 – studia – Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej; magisterium 1979 (Spór o przedmiot Metafizyki Arystotelesa w ujęciu Josepha Owensa, promotor – O. Prof. dr hab. Mieczysław A. Krąpiec)
  • Doktorat 1983 (Metafizyka piękna. Próba rekonstrukcji teorii piękna w filozofii klasycznej, promotor – O. Prof. dr hab. Mieczysław A. Krąpiec
  • Studia podoktoranckie: Pontifical Institute of Medieval Studies, University of Toronto, 11.1983-08.1984
  • Habilitacja 1990 (Estetyka czy filozofia piękna?)
  • Kierownik Katedry Filozofii Kultury KUL (od 1991),
  • Prof. nadzw. KUL (od 1993),
  • Prof. Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu (od 2003),
  • Tytuł profesora nauk humanistycznych: 15.04.2015.

 

Pozostałe funkcje:

  • Redaktor naczelny filozoficznego periodyku Człowiek w kulturze, ukazuje się od 1992. Ost. wydanie 2008, nr 18
  • Członek komitetu naukowego Powszechnej Encyklopedii Filozofiiwydawanej staraniem polskiego oddziału SITA (Societa Internazionale Tomaso d’Aquino)
  • Organizator corocznych międzynarodowych kongresów z cyklu Przyszłość cywilizacji Zachoduna Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (od 2002 r.)
  • Prezes Fundacji Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej

 

Dorobek naukowy (10 najważniejszych prac):

  • Spór o Europę. Zderzenia cywilizacji, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, 2015, ss.100.
  • Metafizyka czy ontologia?, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2011, ss. 500.
  • Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2008, ss. 430.
  • Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej, (współautor Cz. Jaroszyński), Fundacja Nasza Przyszłość, Szczecinek 2008, ss. 15-138.
  • What is Europe? The Greek Beginnings, in: Studia Gilsoniana. A Journal in Classical Philosophy, 5:1 (2016), 205-215.
  • Ontology: Unreal Reality, in: Studia Gilsoniana. A Journal in Classical Philosophy, The International Étienne Gilson Society, 3 (2014), 321-334.
  • Los comentarios sobre Aristoteles, w: Universitati serviens. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Stanisława Wilka, Wyd. KUL, Lublin 2014, ss. 429-436.
  • Ontology in the Middle Ages? w: Sztuka i realism. Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu urodzin I pracy naukowej na KUL Profesora Henryka Kieresia, Lublin 2014, ss. 453-465.
  • Obrona natury ludzkiej obroną humanistycznej kultury, w: „Spór o naturę ludzką. Zadania współczesnej metafizyki”, red. A. Maryniarczyk i in., 16, Lublin 2014, ss. 585-595.
  • Multikulturalizm – poza cywilizacją?, w: Człowiek w kulturze, 24/2014, ss. 5-16.

 

Przynależność do towarzystw naukowych i kulturalnych:

  • Towarzystwo Naukowe KUL
  • Polskie Towarzystwo Filozoficzne
  • Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
  • American Catholic Philosophical Association (USA)
  • Societa Internazionale Tommaso d’Aquino (Włochy) 3.10.91
  • Societé Paderewski (Morges, Szwajcaria)
  • Yves Simone Institute (USA)
  • Phi Sigma Tau. International Honor Society in Philosophy (USA)
  • Member of the Organizing Committee of the International Congress Catolicos y la vida publica(Madrid)
  • Semiotic Society of America